پی سی هلپ

مشاوره و خرد قطعات کامپیوتر رفع ارور ها

پی سی هلپ

مشاوره و خرد قطعات کامپیوتر رفع ارور ها

رفع ارور Out Of Range مانیتور راهکار 100 درصد عملی

بی نام | سه شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۳۸ ب.ظ | ۴۵ نظر

رفع ارور Out Of Range مانیتور و بی کیفیت بودن صفحه

ممکن است شما هنگام باز کردن بازی خاصی یا نرم افزار خاصی با ارور Out Of Range مواجه شوید!!! همانطور که از نام این ارور مشخص هست(خارج از رنج) فرکانسی که کارت گرافیک به مانیتور ارسال میکند خارج از بازه فرکانس پشتیبانی شده مانیتور است این ارور ممکن است دلایل زیادی داشته باشد خرابی مانیتور یا کارت گرافیک و.. ولی ما قصد داریم بدون دردسر در این مطلب روش رفع این ارور و عیب یابی اش را آموزش دهیم

رفع ارور Out Of Range مانیتور

همانطور که گفتیم این ارور بدلیل بالاتر بودن رنج فرکانسی کارت گرافیک از مانیتور میباشد!
به زبون ساده این ارور زمانی رخ میده که مثلا مانیتور من حداکثر 60 هرتز رو پشتیبانی کنه ولی کارت گرافیک من 1 کیلو هرتز بهش ارسال کنه و عملا مانیتور قابلیت پردازش و نمایش این حجم از اطلاعات رو نداره و با این ارور میخواد به ما بفهمونه که ورودی فرکانسی که داری ارسال میکنی مناسب من نیست!

دلیل دوم این خطا میتواند نرخ رفرش بالا باشد!
نرخ رفرش یا Refresh Rate به تعداد دفعاتی میگن که مانیتور شما در هر ثانیه تصویر خودشو بروز رسانی میکنه مثلا من نرخ رفرش مانیتورم روی 60 هرتز هست یعنی مانیتور من در هر ثانیه 60 بار بروز رسانی میشه! هرچقدر این نرخ بالاتر باشه کیفیت بیشتر و صفحه رووون تری خواهید داشت
این رفرش ریت توی مانیتور های سی تی ار اهمیت بیشتری داره چون اگه پایین باشه صفحه شما چشمک میزنه و از اونطرف هم فرکانس بالایی رو معمولا پشتیبانی نمیکنند و خیلی نباید روشون حساب کرد اما مانیتور های جدید حتی اگه رنخ رفرش پاینی هم داشته باشند از چشمک زدن صفحه خبری نیست!
تفاوت نرخ رفرش در صفحه مانیتور
اما همون ممکنه باعث بالا رفتن فرکانس ورودی به مانتیور بشه و مانیتور نتونه اون رو پشتیبانی کنه! یه نکته ای هم باید گفت که شاید ایراد از این نباشه و احتمالش کمه! چون معمولا مانیتور های بروز این امکان رو پشتیبانی میکنن شاید اصلا کارت گرافیک شما فرکانس بالایی میفرسته و اون مشکل داره! در ادامه  به شما یاد خواهیم داد چگونه این ارور هارو رفع کنید

اگر صفحه نمایش جدیدی خریداری کردید که این مشکل رو داره مانیتور قبلی رو دوباره وصل کنید و به کنترل پنل و قسمت Display بروید اگر هم مشکلی ندارید و هنگام بازی این ارور را دریافت میکنید بهتر هست که با همون مانیتور برید و این روش هارو انجام بدید
اگر هم بصورت کلی این مشل بوجود اومده و شما مانیتورتون رو تعویض نکردید اصلا برای اینکه کامپیوتر بالا بیاد باید سیستمتون رو روی حالت Safe Mode یا روش ایمن اجرا کنید در این حالت گرفیک کمی وجود داره و در هر صورت کامپیوتر شما بالا میاد اینکه چجوری وارد حالت سیف مود بشید رو براتون در ادامه توضیح میدم
برای رفتن به حالبت مود ایمن و  رفع این مشکل زمانی که هنوز سیستم شما(ویندوز) بالا نیومده و معمولا مارک مادربرد که حالا گیگابایت یا هرچیز دیگه ایه داره نشون داده میشه کلید F8 رو فشار بدهید( نگه دارید) تا منویی برای شما باز بشه در این منو کاملا مشخصه که گزینه اول سیف مود هست و با انتخاب اون سیستم شما روی حالت سیف مود اجرا میشه(امکان داره این کلیک F8 توی بعضی از سیستما متفاوت باشه و یک کلید دیگه ای باشه! ا

سیف مود

روش اول:
 بعد که کارتون هم تموم شده اصلا لازم نیست نگران باشید و به حالت اولیه با یک ریستارت سیستمتون ببالا میاد
به منوی استارت برید و Run رو اجرا کنید ویا از کلید های ترکیبی win+r استفاده کنید تا اون پنجره برای شما به نمایش دربیاد
در کادر ظاهر شده کلمه msconfig را بدون فاصله وارد کنید و اینتر کنید

System Configuration Utility

به تب BOOT بروید و تیک گزینه BASEVIDEO رو بزنید (پایین ترین تنظیمات گرافیکی)
با این کار کامپیوتر شما میفهمه که باید با کمترین تنظیمات گرافیکی بالا بیاد ! اینجوری وقتی ویندوز بالا بیاد دیگه شما ارور اوت اف رنج رو نمیبینید چون فرکانس تو کمترین حالت خودشه بعد ازینکه ریستارت کردید و ویندوزتون بالا اومد روی صفحه دسکتاپ کلیک راست کنید و روی گزینه Properties کلیک کنید از این قسمت اروم اروم گرافیک (رزولیشن) رو بالا ببرید و ببینید از چه رزولیشنی به بالا سیستم شما این ارور رو بهتون نمایش میده و ازون بالاتر نرید ممکنه تو فرکانس پاییین این ارور نمایش داده بشه که کار اساسی تره (مشکل) یا ممکنه تو رزولیشن بالا بازم سیستم شما کیفیت خوبی نداشته باشه ! که در ادامه تمام روش های رفع این ارور رو میگیم تا بیبینید مشکل شما با چه موردی حل میشه

رفع پیغام خطا Out Of Range در اجرای بازی

روش دوم:

برای امتحان این روش برای رفع ارور Out Of Range مانیتور روی دسکتاپ کلیک راست کنید و گزینه Screen Resolution را از منوی کلیک راست باز کنید.
در این پنجره روی گزینه ی  Advanced Settings کلیک کنید تصویر از پنجره باز شده

Screen Resolution

Advanced Settings به رنگ آبی در سمت راست
روی سربرگ Intel® Graphics And Media Control Panel کلیک کنید و از منوی کشویی گزینه رفرش ریت را تغییر دهید(پایین بیاورید)

Refresh Rate

اگر بازهم با این مشل روبرو هستنید در ادامه مطلب باما همراه باشید در پایان این مطلب حتما مشکل شما رفع خواهد شد:)

رفع مشکل Out Of Range با حذف و نصب کارت گرافیک و مانیتور

روش سوم:
به اتظمات گرافیک بروید و رزولیشن رو اون چیزی تنظیم کنید که روی کارتن مانیتور یا مشخصات مانیتور در سایت سازنده مثلا مانتیوتر ال جی یا سامسونگ و ببینید چی نوشته مثلا 1680*078 رو گفته پس بالا تر از این فرکانس و رزولیشن رو مانیتور شما پشتیبانی نمیکنه روی این یا پایین تر تظیم و اعمال کنید

روش چهارم:
اگر بازهم مشکل پابرجاست روش دیگری نیز هست اون نصب مجدد درایور کارت گرافیک و مانیتور است
برای این کار وارد استارت شوید و در کادر جستجو عبارت Device Manager را تایپ کنید تا این پنجره به شما نمایش داده شود
Device Manager

وا رد بخش های Monitors و Display Adapters شوید و روی کارت های نصب شده در این بخش ها کلیک راست کنید و روی گزینه آپدیت کلیک کنید بعد از آپدیت اگر باز هم این شمکل ادامه دار بود روی گزینه حذف نصب کلیک کنید و بعد از پاک شدن مجددا آن را نصب کنید

روش پنجم:


VGA Cable

ممکن است این مشکل از خراب بودن کابل انتقال اطلاعات از گرافیک به مانیتور یا VGA Cable باشد!
یعنی ممکنه مشکل شما نه مانتیور باشه نه کارت گرافیک! مشکل شما کابل هست
دقیقا مشکلی که من داشتم جدیدا کابل های VGA بی کیفیت شدند و باعث میشه یا شما تصویر با تاخیر یا کلا تصویر نداشته باشید ویا این ارور را دریافت کنید اما بدانید و آگاه باشید که یک کابل باکیفیت خیلی از مشکلات رو حل میکنه:)
معرفی کابل VGA :

ابل VGA یوگرین مدل 11630 طول 1.5 متر


این کابلی هست که خودمم ازش استفاده میکنم و خودمم خریدم و شدیدا راضی هستم! دوست دارم بدونید که تبلیغات نمیکنم و این کابل واقعا کابل خوبی هست!
 در دیجی کالا رتبه 4.3 رو دریافت کرده و مشتریانی زیادی ازش راضی بودند

اگر با این همه بازهم مشکل شما پابرجاست یا کارت گرافیک شما مشکل دارد یا مانیتور برای بررسی اینکه کدامیک مشکل دارند لطفا مانیتور خود را تعویض و تست کنید ویا مانیتور را به یک سیستم یا لپ تاپ دیگر وصل کنید تا بفهمید مشکل از کدام است! ویا با نرم افزار هایی که در این زمینه وجود دارند کارت گرافیک خود را تست کنید

نظر و پیشنهادات و تجربه شما چیست؟
اگر در زمینه رفع این مشکل سوالی دارید ویا میتوانید تجربه ای را در اختیار کاربران سایت قراردهید خوشحال میشویم نظرات شما را ببشنویم ویا اگر انتقادی دارید بیان کنید ازینکه بعضی از کلمات اشتباه تایپ شده پوزش میخواهیم!

نظرات  (۴۵)

سلام.من با این روش تونستم مشکل مانیتورم رو حل کنم.ممنون بابت راهنمایی خوبتون

داداش دمتون گرم مشکلم حل شد. مرسی  

خیلى خیلى خیلى ممنونم🙏🏻🌺

انشالله همه ى مشکلاتتون حل بشه که اینجورى گره گشاى کار مردمین

عزیزم وارد بازی که می خوای بشی ارور اوت اف رنج میده و اصلا صفحه بازی دیده نمیشه که بخوای گرافیکش رو کم کنی

اگه میتونی این رو حل کن

سلام

ممنونم از مقاله ای که روش وقت گذاشتید

امیدوارم یکی از راه ها برای من جواب بده

با سلام.بعد از نصب کارت گرافیک جدید .به محض روشن شدن سیستم این پیغام میاد out of range  اصلا مارک مادر برد هم نمیاد که من بخوام f8 بزنم.سیستم روشن میشد اما بعد از اینکه clear coms  کردم اینجوری شد.درضمن انبرد هم تست کردم سیستم بالا اومد و basevideo رو هم فعال کردم اما بعد از نصب کارت گرافیک همین مشکلو دارم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

عالی بود مشکلم حل شد واقعا ممنون خدا خیرتون بده 

یه دنیا ممنونم

درود بر شما این مشکل فقط به دلیل رفرش ریت مانیتور ال سی دی هستش که بیشترشون بالای 60هرتز ساپورت نمیکنن بر خلاف ماتیتور های سی ار تی که 75 هرتز هستند من مثلابا گرافیک rx480 , بازی جی تی ای v که توی 64 هرتز حداقل اجرا میشه تو این گرافیک با مانیتور ال سی دی ارور  داد ولی توی سی ارتی و حتی تلوزیون تونستم این بازی رو اجرا کنم

سلام اقا من واسه بازیم این مشکل رو داشتم .کارو ور انجام دادم اما بعدس کلن صفحم دیگه به حالت اول برنمیگرده. با رزولیشن پایین تر رفتم درست شد ولی دیگه خیلی پایینه لطفا راهنمایی کنید

سلام 

بنده چند ساله یه کابل vga داشتم و هیچ مشکی نبود تا اینکه کابل به علت قدیمی بودن ( نزدیک 5 ساله اخ نگفته بود) مشکل داره و باید توی یه حالت خاص باشه و اگه تکونش بدی تصویر میپره یا هم تار میشه

تصمیم گرفتم یه کابل نو بخرم ولی هر مدلی میگیرم یا از رزلوشن پشتیبامی نمیکنه (1440*900) و فقط واسه تصویر 4:3 هست ( مال من 16:9 میشه) یا فقط تا فرکانس 60hz پشتیبانی میکنه ولی مانیتورم تا 75 رو میتونه نمایش بده و میزنه out of range

از بد شانسی کابل قدیمیم مارکش رو نوشته نیست ولی سیمش از بقیه کابل ها که دیدم ضخیم تر هست

حالا این کابلی که پیشنهاد دادین کار راه اندازه ؟؟؟؟ :) 

سلام!مانیتور را به دستگاه دی وی ار دوربین مداربسته هم میزنم همین ارور میده بیزحمت توضیح بدین!

  • آقای اذان گو
  • خیلی ممنون...بلخره حلش کردم

    مرسی

    دمتون گرم  ...

    کار مردم رو راه میندازید خدا کارتون رو راه بندازه  ...

    سلام میخوام ps3رو به مانبتور وصل کنم میزنه خارج از محدوده چکارش کنم

     

    سلام ببخشید من برای اجبرای ps4همین مشکل هست ارور out of range

    مال من اصلا باز نمشه کامپیوترم 

    ومیزنه ارور

    خیخیلی ممنون که مشکلمون رو حل کردید 

    خدا خیرتون بده انشالله 🤲🏻

    سلام واسه منویندوزش بازم نیومد هرکاری کردم چیکار کنم ترو خدا بگین

    سلام من مانیتور 15اینج ال جدی دارم میخوام تصویر دیجیتال بهش بدم اما قبول نمیکنه تصویر نداره کابلم با کامپیوتر درسته ولی با دیجتال کارنمیکه 

    الان من باید چیکار کنم

  • ماردین قادری
  • من وقتی سیف مود میزنم مینویسه لودینگ ویندوز فایلز بعد پایینش مینویسه پلیز ویت بعد یه ساعت صبر کردم ولی هیچی نشد چیکارکنم؟

     

    مشکل ان وی ار را چطور حل کنم

    ممنون از راهنمایی شما مشکل برطرف شد 

    خدا خیرتون بده

    سلام 

    ممنون من هم مشکلم را حل کردم ممنون از راهنمایی خوبتان

    عالی بود ممنونم من روش اول رفتم 

    سلام برای رفع این ارور در بازی فقط یه کار لازمه برین داخل بازی که ارور میده (out of range) کلید های alt+enter بزنین و تمام برین داخل بازی رزولیشن رو درست کنین همین

    سلام 

    عالی بود دستتون درد نکنه درست شد دمتون گرم 

    اقا‌شیر‌مادر‌حلالت‌من‌با‌روش‌اول‌درست‌کردم.شیر‌مادر‌حلالت‌داداش

    سلام.من با این روش تونستم مشکل مانیتورم رو حل کنم.ممنون بابت راهنمایی خوبتون

    فکر کنم داره درست میشه 

    ممنون :)♡

    سلام حاجی من مانیتورم اول 60 هرتز بود با تنظیمات درایور کردمش 76 ولی بازم بازی جی تی ای وی رو نمیاره و توی تلوزیون مجبورم بازیش کنم میشه ی راهنمایی کنی واقعا نمیدونم دیه چ کار باید کنم کارت گرافیکم مشکل نداره مشکلم از کیفیت نیس چون حتی روی 600 در 800 هم ک تو تلوزیون میزارم بعد وصل میکنم به مانیتور اجرا نمیکنه و حدس میزنم مال همین ریفرش ریت هستش خلاصه ک ممنون میشم ی کمکی بدی

    سلام راه حلش واسه من این بود که 
    alt+enter 
    رو بزنین برین داخل بازی با رزولوشن بازی کنین اخرش یکی درست میشه بعد دوباره همون کلیدو بزنین فول اسکرین یا صفحه کامل نشون داده به

    سلام ببخشید من جنگ های صلیبی 2 رو نصب کردم که ارور اوت اف رنگ آورد و این کاری که گفتین انجام دادم نیاورد چرا؟

    عالییییی مشکل من حل شد . ممنون از سایت خوبتون

    ممندن بابت راهنماییتون  با کمک شما مشکلم بر طرف شد🌹🌺😘

    سلام

    خیلی خیلی ممنون مشکلم حل شد

    ممنون خیلی کمکم کرد همیچی به حالت اولش برگشت

     

    سلام من مشکلم با توضیحات شما حل شد. خدا خیرت بده عزیزم

     

     

     

     

     

    I visited multiple sites however the audio quality for audio songs present at this web page is actually
    marvelous.

    باسلام دستگاه من اصلا ب مانیتور وصل نیست و من فقط ب عنوان دستگاه کپی ازش استفاده میکنم و همین ارور رو میده باید چیکار کنم 

    برا من کلید f8نیست کدام دکمه ها ممکن است بیاد

     

    My spouse and I absolutely love your blog and find
    most of your post's to be exactly I'm looking for. Would you offer
    guest writers to write content to suit your needs?
    I wouldn't mind writing a post or elaborating on a number of the subjects you write about here.

    Again, awesome web log!

    سلام من مشکلم این هستش که مانیتور رو تازه خریدم و ازش خیلی راضی هستم ولی مشکلم این هستش که من این مانیتور رو به کپچر که وصل میکنم و با کنسولم گیم اجرا میکنم روی مانیتور ارور out of range از طرف مانیتور دریافت میکنم و خیلی هم از قبلش با یه مانیتور دیگه کلنجار رفتم و الان این موضوع خستم کرده لطفاً کمکم کنین

  • سید محسن طاهری
  • خیلی مفید و کاربردی بود و نشکل حل شد

    تشکر

    سلام داداش این مشکل برا من موقع روشن کردن کیس اتفاق می افته و و کامپیوتر باز نمیشه ،چطوری می تونیم از تنظیمات مادربرد ایسوس هرتز را کاهش دهیم برا من مانیتورم 60 فوقش میرسه 64 هرتز ولی برا گرافیک می نویسه 90.1هرتز

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی